Internationale Marketing wordt gebruikt door bedrijven die internationaal willen groeien. Het internet, digitale platforms en verbeterde internationale logistiek hebben dit een stuk eenvoudiger en kosteneffectief gemaakt. Om echter succesvol internationaal uit te breiden, moet men zich bewust zijn van potentiële risico’s en ervoor zorgen dat een paar fundamentele maar belangrijke stappen worden gevolgd om de kans op duurzaam succes te vergroten. Dit artikel dient als een globaal overzicht voor bedrijven die overwegen uit te breiden naar het buitenland.
De eerste stap die u dient te nemen, is het vaststellen van de omvang van de markt die u overweegt te betreden. Simpel gezegd, hoe groot is de doelgroep van de markt die u wilt betreden? Wat zijn mogelijke barrières om deze markt te betreden? Deze barrières kunnen bijvoorbeeld taalkundig, juridisch, infrastructureel of cultureel zijn. Het is ook belangrijk om te kijken naar macro-economische factoren zoals groei van het bruto national product, bevolkingsontwikkelingen, politiek klimaat en internetgebruik, aangezien deze factoren van invloed kunnen zijn op uw succes op een buitenlandse markt.
Onderzoek het branchesegment dat u wilt betreden, zowel vanuit het oogpunt van de consument als van de leverancier.
Ga in gesprek met potentiële toekomstige klanten, want als u hun pijnpunten, problemen en oplossingen begrijpt, kunt u een beter begin maken. Net als bij uw lokale markt, moet u uw klantpersona volledig begrijpen, waar ze zich in het koperstraject bevinden en hoe ze aankoopbeslissingen nemen.
Met diepte-interviews of focusgroepen kunt u het beste contact maken met uw potentiële klanten en indien nodig dieper ingaan op bepaalde onderwerpen.
De verzamelde informatie zal u helpen bij het verder segmenteren van de markt, zodat u inhoud en campagnes kunt creëren die aanslaan bij uw potentiële klantenpubliek. Het is waarschijnlijk dat een deel van de verzamelde informatie overlapt met de informatie die u al heeft over uw huidige klantenbestand, maar let er op dat u in deze vroege stadia niet te veel aannames maakt over de overeenkomsten.
Naast het begrijpen van uw toekomstige klant, is het aan te raden dat u uw toekomstige markt ook volledig begrijpt met betrekking tot de concurrentie. Met andere woorden, u dient uw toekomstige concurrenten en andere spelers op de markt te begrijpen.
Wat weet u over hun aanbod en hoe zal uw aanbod anders zijn? Hoe loyaal zijn klanten? Wat zijn de ontwikkelingen in de sector in uw toekomstige land? Onderzoek de websites en andere digitale platforms van deze bedrijven. Hoe gaan ze om met hun klanten, wat bieden ze? Welke kanalen gebruiken ze? Hoe gaan deze concurrenten om met lokale uitdagingen die misschien nieuw zijn voor uw manier van werken?
Met de informatie uit de vorige fasen heeft u nu voldoende data om kleinschalige testen uit te voeren. Met digitale marketing kunt u kleinschalige testen uitvoeren in uw toekomstige markten en zien in hoeverre er belangstelling is voor uw aanbod.
Het is belangrijk om de testen goed op te zetten, met het juiste aanbod aan de juiste doelgroep en met alle tracking en analytics om data te verzamelen en te analyseren. Hier kunt u beslissen om meerdere tests uit te voeren in verschillende marktsegmenten, verschillende aanbiedingen en verschillende berichten. De resultaten van de testen kunnen vervolgens worden gebruikt om uw inspanningen verder af te stemmen en te lokaliseren.
Met internationale digitale marketing kunt u ook uw eerste lokale klantenbestand opbouwen, feedback vragen over uw aanbod en lokale klantbeoordelingen en getuigenissen verzamelen.
Hoewel u met Google translate uw website, blogs en ander marketingmateriaal in andere talen kunt vertalen, mist het vaak de lokale en culturele nuances die nodig zijn om echt interactie te hebben met uw nieuwe lokale markt. Tijdens de interviews en eerdere stadia van interactie met uw nieuwe markt, kwam u hoogstwaarschijnlijk een paar onverwachte observaties tegen die van invloed kunnen zijn op hoe u uw aanbod positioneert of hoe u het op de markt brengt.
Daarom raden we aan om lokale copywriters en marketeers te gebruiken om te helpen bij het lokaliseren van uw website en ander marketingmateriaal om een betere afstemming te garanderen. Gelokaliseerde advertenties en ontwerpen sluiten beter aan bij uw doelgroep.
Het is het beste om gebruik te maken van een combinatie van Naamsbekendheid- en Conversie-advertenties om een breder publiek te bedienen tijdens het koperstraject. Hiermee komt ook een portfolio van digitale marketingkanalen die bepaalde doelgroepen of buyer personas in de verschillende koopfasen efficiënter kunnen bedienen.
Het vinden van uw nieuwe klanten heeft alles te maken met het begrijpen van uw nieuwe klanten, hun pijnpunten, hun (digitale) gedrag en hun koopbeslissingsproces. Je moet deel uitmaken van hun gemeenschap en vertrouwen opbouwen als je streeft naar resultaten op de lange termijn. Digitaal kan dit met gelokaliseerde campagnes, gelokaliseerde content, visuals en lokale SEO (Search Engine Optimization).
Houd tijdens je digitale lancering de resultaten in de gaten op het gebied van engagement en conversie. Het is niet ongewoon om een beetje een lage conversieratio te zien. Dit is normaal, aangezien u een nieuwkomer op de markt bent en nog vertrouwen en geloofwaardigheid moet winnen. Zoek naar vroege segmentatiesignalen en kanaaloptimalisaties op basis van de bekendheidsadvertenties die u gebruikt. Het is ook belangrijk om te onthouden dat er niet meteen resultaten zijn en dat u misschien wat extra moet betalen om te leren hoe de markt op uw merk reageert. Het kan een paar maanden duren om te optimaliseren, wat enigszins kostbaar kan zijn als u verwacht uw eerste klant na een week te krijgen. Het gaat om het verkrijgen van voldoende gegevens om statistisch valide conclusies en aanpassingen te maken. Het verzamelen van voldoende data kan veel tijd kosten en is budgetafhankelijk.
Nu u officieel de nieuwe markt betreedt, is het belangrijk om merkbekendheid te blijven creëren buiten de eerste groep klanten die u bereikt. Het is belangrijk om de verkooptrechter te voeden en met nieuwe leads om constante groei en uitbreiding mogelijk te maken.
Om dit te bereiken, heeft u constante aanwezigheid nodig op verschillende kanalen die inhoud aanbieden die relevant is voor uw doelpersona’s op hun kopersreizen. Om dit te bereiken is vaak een vorm van samenwerking nodig met lokale partners, marketingbureaus en anderen die uw nieuwe klanten efficiënter kunnen bereiken.
Als u een markt betreedt volgens deze richtlijnen, loopt u voor op degenen die dat niet doen. De reis is echter net begonnen. Na uw eerste campagnes en na uw eerste verkopen, wilt u ervoor zorgen dat u uw marktaandeel vergroot en blijft uitbreiden. Dit vereist constante waakzaamhied en analyse van verzamelde gegevens om uw marketingtactieken, positionering en vaak nog meer aspecten van het bedrijf, aan te passen.