Online Marketing (of Digitale Marketing) maakt gebruik van elektronische apparatuur en het internet om promotiemateriaal over te brengen, waarbij gebruik wordt gemaakt van bijvoorbeeld zoekmachines, sociale media, display advertising en andere digitale kanalen om de consument te bereiken.
De implementatie wordt gestuurd door een online marketingstrategie en uitgevoerd op kanalen zoals zoekmachines, sociale media en e-mailmarketing met als doel de best geprojecteerde klanten te bereiken. Het wordt ook wel online marketing genoemd waarbij de promotie van merken of marketingcampagnes worden gedeeld via verschillende digitale communicatiemethoden in de vorm van display-advertenties, social media posts en online video’s om er maar een paar te noemen. Digitale marketing stelt consumenten of potentiële klanten in staat om meer te leren over de aangeboden producten of diensten en biedt zelfs de mogelijkheid om live te communiceren met bedrijven.
Als gevolg van het gebruik van online en digitale marketing:
– Is het gemakkelijker geworden om naamsbekendheid en betrokkenheid te creëren.
– Het bedrijf helpen bij het omzetten van nieuwe kopers in vaste klanten. Dit zal helpen bij het bereiken van het doel om te profiteren van nieuwe leads en klanten, resulterend in online gemeenschappen van merksupporters en -promotors.
– Sterkere verspreiding van mond-tot-mondreclame en het delen van informatie via socialemediaplatforms, waarbij meer potentiële kwalitatitieve klanten organisch worden bereikt.
Dit zal het besluitvormingsproces van de kopers verkorten door het gewenste product of de gewenste dienst op het juiste moment aan te bieden.
Deze zakelijke doelstellingen kunnen met succes worden bereikt door middel van strategieën en planning hoe het product of de dienst het best op de juiste digitale marketing kanalen kan worden weergegeven. Digitale marketing is geen opzichzelfstaand proces en heeft tal van sub-factoren die kunnen worden gebruikt om het gewenste resultaat te bereiken. Digitale marketing is ideaal voor zowel B2B (Business-to-Business) als B2C (Business-to-Consumer) marketing initiatieven, maar de implementatie varieert aanzienlijk tussen de twee scenario’s.
Er zijn twee hoofdtypen marketing die kunnen worden gebruikt om uw beoogde consumenten te bereiken, bekendheid te creëren en hen om te zetten tot betalende klanten. Deze benaderingen hebben verschillende visies met betrekking tot de gebruikte instrumenten en de beoogde doelstellingen voor het bedrijf. Om de vergelijking tussen de twee uit te leggen:
Deze vorm van marketing maakt gebruik van offline marketingkanalen zoals radio, direct mail, televisie, drukwerk, billboards en SMS-marketing.
Deze vorm van marketing heeft het merendeel van de traditionele marketingstrategieën vervangen door digitale manieren om hun klanten te bereiken en maakt gebruik van online marketingkanalen zoals sociale media, digitale display advertising, eCommerce, e-mailmarketing, zoekmachineoptimalisatie, digitale beïnvloeders, Google Adwords (SEA) om er maar een paar te noemen.
Zowel traditionele als digitale marketing dienen hetzelfde doel: bedrijven of organisaties helpen om in contact te komen met de consumenten die waarschijnlijk klanten zullen worden en een tweerichtingscommunicatie met hen tot stand brengen die uiteindelijk hogere sales zal genereren. Voor de zakelijke marketing campagne kunnen offline en online marketing kanalen effectief worden geïntegreerd om betere resultaten te bereiken en om meer mensen te bereiken. Deze vorm van Marketing maakt internationale digitale marketing mogelijk. Dit artikel gaat verder in op de verschillende types en kanalen binnen Digital Marketing.
Er is een enorme groei geweest in de digitale marketing industrie sinds meer mensen toegang hebben tot het internet. Dit is een efficiëntere en goedkopere manier geworden om marketing toe te passen naarmate meer bedrijven zich naar de digitale omgeving bewegen. Er zijn verschillende specialisaties binnen digitale marketing vanwege de interacties en communicatie met behulp van verschillende digitale middelen. Hier volgen enkele van de belangrijkste soorten digitale marketing:
Social Media Marketing is de handeling van het navigeren van verkeer en merkbekendheid campagnes door het winnen van mensen in een online gesprek met behulp van social media platforms zoals Facebook en LinkedIn. Het heeft geïntegreerde engagement metrics die zeer nuttig zijn om te begrijpen hoe goed het bedrijf het publiek bereikt via betaalde advertenties, marketing van organische content of door ze samen te gebruiken.
De meest bekende platforms voor social media marketing zijn Facebook, Instagram, Twitter, Tik-Tok, Youtube en LinkedIn. Omdat steeds meer mensen zich aanmelden en gebruik maken van social media, is het nu een van de meest populaire manieren om marketing tactieken toe te passen.
SEO is een meer technische marketingtactiek die op websites wordt toegepast en niet noodzakelijkerwijs een andere vorm van marketing is. Deze technische tactieken worden toegepast met het doel websites te optimaliseren voor zoekmachines. Het doel is websites te helpen hoger te scoren in de zoekresultaten, wat leidt tot het verkrijgen van meer organisch verkeer. Er zijn een aantal sub-processen in SEO, maar de kern bestaat uit:
– Op-pagina SEO
– Off-pagina SEO
– Technische SEO.
Contentmarketing levert een belangrijke bijdrage aan SEO, waarbij een gedetailleerde digitale marketingstrategie het toewijzen van significante en waardevolle content aan de juiste doelgroep, buyer persona’s tijdens de verschillende fasen van de buyer’s journey, zou moeten ondersteunen. Het doel van contentmarketing is om leads aan te trekken die uiteindelijk converteren in betalende klanten.
Content Marketing draait om het publiceren van relevante content zoals afbeeldingen, video’s, teksten en audio. Enkele voorbeelden van content marketing zijn infographics, eBooks, Blogs, online cursussen, webinars en podcasts. Dit wordt vaak gepubliceerd op de website en vervolgens gepromoot door middel van ondersteunende digitale tactieken zoals social media campagnes, e-mail marketing, SEO en pay-per-click campagnes.
SEA is de mogelijkheid om een publiek te bereiken door het plaatsen van een advertentie op het internetplatform en ervoor te betalen telkens wanneer een persoon erop klikt. Om dit efficiënt te laten werken, moet het relevante publiek de advertentie zien op de zoekmachine resultaten pagina (SERP). SERP worden bevolkt door de zoekmachine die de beschikbare plekken bezet met wat fundamenteel is een veiling. Het algoritme rangschikt elke toegankelijke advertentie op basis van een aantal factoren, zoals de relevantie van de zoekwoorden, de kwaliteit van de advertentie, de kwaliteit van de landingspagina en het biedingsbedrag. SEA campagnes hebben de mogelijkheid om het publiek te verdelen op basis van interesses, demografie, en locatie. Dit kan worden ingesteld op het internet platform of sociale media.
Website Marketing is de strategische promotie van het sturen van relevant verkeer naar de bedrijfswebsite om meer bezoekers te krijgen, wat leidt tot meer verkoop. Dit marketinginstrument vertegenwoordigt de bedrijfswebsite op het internet, en voor de meeste bedrijven is het doel om een hoge positie op de zoekmachine resultatenpagina (SERP) te krijgen door gebruik te maken van zoekmachineoptimalisatie (SEO) marketingtactieken. Een website is de belangrijkste factor van de meeste digitale marketingcampagnes, omdat het ook een invloedrijk kanaal is om online campagnes uit te voeren en bij te dragen aan de groei van het bedrijf.
E-mailmarketing is een eenvoudig concept, aangezien het bedrijf e-mails kan sturen naar een potentiële klant of mogelijke mensen die geïnteresseerd zouden kunnen zijn in het product of de dienst. Deze methode van marketing verhoogt de kansen van potentiële klanten om het bericht te openen en positief te reageren. Om deze vorm van marketing te gebruiken, is het populair geworden voor bedrijven om e-maillijsten te verkrijgen via kwalitatieve leads van verschillende digitale marketingkanalen en deze om te zetten in klanten. Het concept is om hun e-mail inbox niet te spammen, maar eerder te sturen naar potentials die echt geïnteresseerd zouden kunnen zijn.
Mobile Marketing verwijst naar een techniek om het publiek te bereiken dat smartphones of aanverwante toestellen gebruikt, via mobiele app stores, sociale media, websites, e-mail, sms, enz.
Videomarketing maakt deel uit van een geïntegreerde marketingtactiek die helpt bij het verkrijgen van een grotere betrokkenheid bij het publiek. De beste manier om gebruik te maken van video marketing is om het te integreren in de inhoud, sociale media campagnes en betaalde reclame. Dit is een goed hulpmiddel om te gebruiken in digitale marketing, omdat het zal delen meer visuele informatie over het product of de dienst die het bedrijf aanbiedt en het is makkelijker om een langdurige herinnering te creëren.