Digitale Marketing kent veel voordelen voor ondernemers. Elke ondernemer weet dat hij of zij een vorm van marketing nodig heeft om nieuwe klanten te bereiken. Of de nieuwe klant zich nu in een vroeg stadium van de buyers journey bevindt of op zoek is naar uw diensten of producten, het is marketing die hen zal overtuigen om van u, en ALLEEN van u, te kopen. Dit artikel bespreekt de belangrijkste voordelen van digitale marketing.
Potentiële klanten laten zich niet langer gemakkelijk overtuigen door een reclamebord of tv-commercial. Het internet stelt potentiële klanten in staat veel onderzoek te doen naar een merk voordat ze ermee in zee gaan. In de eerste stadia van engagement doen potentiële klanten verkennend onderzoek naar een merk of productgroep. Ze gebruiken Google en sociale media om meer te weten te komen over het merk, het product, de leveranciers en de klantenbeoordelingen en nemen dan vaak een beslissing over met welke leverancier ze in zee willen gaan. Vaak gebeurt dit op mobiele apparaten en op elk moment van de dag of nacht.
Daarom is het erg belangrijk dat bedrijven en merken een positieve digitale aanwezigheid hebben. Digital Marketing helpt merken bij het creëren en behouden van een geloofwaardige digitale perceptie. Net als bij traditionele marketing kent digitale marketing vele tactieken en kanalen om het publiek te bereiken en aan te spreken, maar de belangrijkste voordelen van digitale marketing kunnen met de onderstaande punten worden samengevat:
Om potentiële kopers bewust te maken van uw bedrijf, merk of product, moet u hen bereiken om hen bewust te maken. Met digitale marketing kunt u op een kosteneffectieve manier veel mensen bereiken door een combinatie van digitale kanalen te gebruiken. Digitale marketing maakt een veel gedetailleerdere targeting mogelijk, waardoor u minder geld verspilt door uw advertenties te tonen aan mensen die geen deel uitmaken van uw doelgroep. Bovendien kunt u met digitale marketing mensen op hun mobiele apparaten bereiken op elk moment van de dag en in een groter geografisch gebied, waardoor de pool van potentiële klanten nog groter wordt.
Veel bedrijven zullen meerdere (potentiële) klantensegmenten hebben. Deze segmenten kunnen gebaseerd zijn op het demografische profiel van de kopers, het gedrag van de kopers of verschillende sectoren waarin de kopers actief zijn. Elk koperssegment kan andere behoeften hebben of andere redenen waarom ze uw product of bedrijf zouden willen gebruiken. Daarom is het belangrijk uw boodschap af te stemmen op het marktsegment dat u probeert te bereiken. Dit betekent op zijn beurt dat, ook al hebt u één bedrijf en één product, de manier waarop mensen met u omgaan is afgestemd op HUN behoeften, niet op de uwe. Als merk moet u zich dus bewust zijn van deze segmenten, de behoeften van deze segmenten en uw interactie met elk van deze segmenten aanpassen. Digitale marketing maakt flexibele berichtgeving en betrokkenheid bij elk van de gedefinieerde segmenten mogelijk, met behoud van de schaalbaarheid.
Net als de verschillende klantsegmenten, kunnen potentiële kopers zich in verschillende fases van de buyers journey. Een potentiële koper die net nieuwsgierig is geworden naar uw merk of aanbod, zal bijvoorbeeld meer geïnteresseerd zijn in productdetails, specificaties, klantenbeoordelingen en hoe de betrokkenheid bij uw merk hun leven zal verbeteren. Kopers die klaar zijn om te kopen zullen meer geïnteresseerd zijn in meer praktische details zoals prijs, betaling en levering van de diensten en goederen.
Hoewel veel bedrijfseigenaren zich bewust zijn van de noodzaak van marketing, zijn ze zich ook bewust van de investering die nodig is om een positieve (digitale) marketingaanwezigheid te creëren en te behouden. Bedrijven moeten voortdurend hun Return on Investment (ROI) op alle gedane investeringen evalueren. Digitale marketing maakt het mogelijk om resultaten gedetailleerd bij te houden, op basis van bijvoorbeeld de hierboven genoemde marktsegmenten, koperstadia tot meer gedetailleerd niveau zoals campagneniveau en het geografische en individuele niveau (ja, we kunnen u het precieze aantal mensen vertellen dat uw advertenties heeft gezien, en het precieze aantal mensen dat uw website heeft bezocht). Dit niveau van gedetailleerde gegevens ontbreekt vaak bij meer traditionele vormen van marketing. Als zodanig is het een stuk eenvoudiger en sneller om de Return on Investment van digitale marketing inspanningen te meten. Digital Marketing software en tools zorgen voor real-time inzicht in resultaten en ROI.
Omdat efficiente digitale marketing gedetailleerde reporten van resultaten en ROI mogelijk maakt, wordt het een stuk eenvoudiger om de verschillende campagnes, de berichtgeving en de betrokkenheid bij uw potentiële klant verder te optimaliseren. Digitale marketing biedt een grote mate van flexibiliteit wat betreft het verder optimaliseren van de creativiteit, de berichtgeving en de targeting, evenals de schaal. Beslissingen kunnen worden genomen op basis van live gegevens, waardoor vroegtijdige tekenen van succes of potentiële gebieden voor verbetering mogelijk zijn. Deze flexibiliteit maakt digitale marketing tot een efficiënte en effectieve tactiek om uw (potentiële) klanten te bereiken en aan u te binden.
Een ander voordeel van digitale marketing is dat zelfs kleinere bedrijven of kleinere budgetten kunnen profiteren van hun marketinginvesteringen. De gedetailleerde targeting, flexibiliteit en live meting van ROI maken niche- en guerrillamarketing mogelijk. Kleine en gerichte campagnes kunnen worden gebruikt om het effect te testen en te zien welke tactiek aanslaat bij welk segment alvorens het uit te rollen naar een groter publiek.