Internationale Marketing en naar het buitenland uitbreiden.
September 15, 2021

Gebruik Internationale Digitale Marketing voor uw buitenlandse uitbreiding.

Internationale digitale marketing wordt door veel bedrijven gebruikt als een betaalbare en effectieve manier om klanten te bereiken in nieuwe, internationale markten. Het intern ontwikkelen en implementeren van een internationale digitale marketingstrategie om deze buitenlands markten te bereiken, kan echter heel anders blijken te zijn dan voor uw thuismarkt.

Wereldwijd gebruiken steeds meer consumenten het internet om online iets op te zoeken of om online aankopen te doen. Het is daarom belangrijk om een solide internationale digitale strategie te hebben om uw publiek internationaal te bereiken. U kunt uw internationale doelgroepen sneller en kosteneffectiever bereiken door gebruik te maken van een combinatie van digitale kanalen, zoals sociale media, SEO, contentmarketing en e-mailmarketing.

Om succesvol te zijn in het implementeren van een internationale digitale marketingstrategie, moeten bedrijven een paar belangrijke dingen in overweging nemen. Dit artikel bespreekt enkele uitdagingen en tactieken van internationale digitale marketing.

Lokale cultuur en gedrag begrijpen

Uw internationale publiek bereiken is misschien niet zo eenvoudig als het lijkt. Het gaat erom de lokale cultuur, taal en gebruiken te begrijpen om vermijdbare fouten te voorkomen. Lokale en zelfs regionale of subculturele tradities, overtuigingen, waardesystemen en maatschappelijke structuren spelen een sleutelrol bij het aanpakken en visualisatie van uw campagne en merkpositionering.

Het internetgebruik onder uw doelgroep kan afwijken van wat u verwacht, wat resulteert in een verschil in de effectiviteit van digitale marketing. Lokale reclamewetten kunnen anders zijn dan u gewend bent. Ook zijn er enorme culturele verschillen in percepties rond afbeeldingen die huid, dieren en mensen in advertenties tonen.

Wie zijn de beslissers in een business-to-business markt? Zijn dat de senior managers die u misschien gewend bent, of misschien lokale vertegenwoordigers of partijen die namens de overheid of grote bedrijven beslissingen maken? Daarnaast worden het opbouwen van relaties en het belang van vertrouwen bepaald door culturele invloeden.

Opstellen internationale buyer persona(s)

Net als bij traditionele marketing is het ook voor digitale marketing belangrijk om te begrijpen wie uw internationale klant is. Met deze kennis kunt u uw nieuwe publiek bedienen met materiaal die voor hen relevant is en op het juiste moment komt in hun kooptraject. Bij het vaststellen van uw internationale ‘buyer persona’ is het belangrijk om de bovengenoemde lokale culturele nuances mee te nemen.

Heeft uw publiek dezelfde pijnpunten en frustraties als uw lokale markt? In hoeverre lost uw merk de problemen op die potentiële kopers hebben? Hoe zullen zij reageren op uw aanbod? Dit zijn enkele van de aanvullende overwegingen bij het opzetten van een persona voor uw internationale expansiedrift.

Internationale website

Het hebben van een website is vaak het startpunt van internationale digitale marketinguitbreiding. Voordat we ingaan op de ontwerp- en taalimplicaties van het hebben van een internationale website, dient u eerst te beslissen hoe u uw domeinen gaat structureren.

In principe zijn er 3 opties die men kan gebruiken. Elke optie stuurt een ander signaal naar de algoritmen van de zoekmachine, zal een impact hebben op uw rankings en hoe het wordt waargenomen door uw publiek.

Subdomeinen

Hier gebruikt u de hoofd-URL en wijdt u een subdomein aan het land of de taal die u wilt bereiken, zoals bijvoorbeeld nl.theoutsourcemarketeer.com. Deze optie is eenvoudig in te stellen vanuit uw huisland en stuurt de juiste boodschap naar zoekmachines met betrekking tot uw geografische doelstellingen. Uw domeinautoriteit wordt echter verdeeld over de subdomeinen. Bovendien heeft uw publiek doorgaans minder vertrouwen in deze optie in vergelijking met de laatste optie hieronder.

Submappen

Een voorbeeld van een subdirectory is theoutsourcemarkteer.com/nl. Deze optie is ook vrij eenvoudig in te stellen vanuit uw huisland. Hoezeer u uw domeinautoriteit ook kunt consolideren, deze optie stuurt geen sterke boodschap naar zoekmachines met betrekking tot uw geografische targeting, en bouwt evenmin een hoog niveau van vertrouwen op bij uw doelgroepen, zoals de onderstaande optie doet.

Landgecodeerde topleveldomeinen

Met deze optie registreert u uw eigen unieke URL in het buitenland, bijvoorbeeld theoutsourcemarketeer.nl of theoutsourcemarketeer.co.za. Dit type URL biedt het sterkste signaal voor geografische targeting aan zoekmachines en creëert het hoogste niveau van vertrouwen bij uw buitenlandse doelgroepen. Het hebben van meerdere landspecifieke URL’s zou de beste strategie zijn, maar kan een administratieve taak worden als je meer dan 20 verschillende landen hebt die elk een uniek domein, hosting en contentstrategie nodig hebben.

Website-indeling

Websites zijn meestal een combinatie van ontwerpelementen en teksten. Het is vaak de eerste betrokkenheid van uw potentiële klant met uw merk, vooral in een B2B-omgeving. Hoewel het gemakkelijk lijkt om dezelfde afbeeldingen te gebruiken en de tekst van de website gewoon in Google translate te vertalen, moet men hier voorzichtig mee zijn. Het is alom bekend dat letterlijke vertalingen van Google translate soms de spreekwoordelijke boot missen.

Bovendien kan de lokale cultuur lokale nuances hebben in hoe het probleem dat u probeert op te lossen, wordt aangepakt. Het is belangrijk om de juiste emotie in de boodschap te brengen, een die zal worden opgevat zoals bedoeld door de nieuwe doelgroep waarop u zich richt. Het wordt daarom aangeraden om ook een lokaal digitaal marketingbureau in te schakelen dat kan helpen om ervoor te zorgen dat uw teksten worden geïnterpreteerd zoals bedoeld en geen vermijdbare fouten bevatten.

Ook kan het gewenste website-ontwerp en het gebruik van visuals per land, taal en cultuur verschillen. Sommige talen gebruiken voornamelijk lange woorden of zinnen om iets te beschrijven, terwijl andere talen meer beknopt zijn. Dit zal op zijn beurt een impact hebben op de ontwerpen die worden gebruikt, evenals op het ruimtegebruik op een website, vooral op mobiele browsers. Mogelijk moet u uw paginabreedte, lettergrootte en algehele Ux aanpassen om een even aantrekkelijke website te maken.

De foto’s die u op uw website gebruikt, zijn een krachtig hulpmiddel om de merkboodschap over te brengen. Het is belangrijk om afbeeldingen te gebruiken die aanslaan bij uw publiek. Zijn ze cultureel verantwoord, zijn ze divers genoeg en houden ze rekening met lokale geslachtsgerelateerde percepties?

De algemene structuur en lay-outvoorkeuren kunnen verschillen per land en over verloop van de tijd. Websites die op de westerse markt zijn gericht, hebben bijvoorbeeld een lay-out die minder druk is met lege ruimtes, terwijl websites in Azië over het algemeen meer compacte informatie en afbeeldingen hebben.

Internationale SEO-marketing

SEO, en vooral internationale SEO, kan behoorlijk technisch worden. Het is echter belangrijk om ervoor te zorgen dat u het goed doet, aangezien uw website zal worden gebruikt door uw publiek om onderzoek te doen naar en inzicht te krijgen in uw merk en aanbod. Het heeft geen zin om een website te hebben zonder uw relevante doelgroep te bereiken.

Optimaliseer uw website voor de juiste zoekmachine

Voor internationale SEO is het belangrijk om te begrijpen dat Google misschien niet de enige zoekmachine is die gebruikt wordt door het publiek. Hoewel Google in de meeste landen de populairste zoekmachine is, zijn in sommige landen andere zoekmachines populairder. Sommige producenten van mobiele apparaten hebben ook hun eigen zoek machines. Elke zoekmachine heeft zijn eigen algoritme om uw website te waarderen, dus het kan handig zijn om te weten welke zoekmachine zal worden gebruikt om uw website te bereiken.

Optimaliseren voor de juiste zoekwoorden in de doeltaal

Om u te helpen met betere rankings, dient u ervoor te zorgen dat u uw website optimaliseert voor relevante zoekwoorden in de taal of talen die u target. Voer lokaal trefwoord-onderzoek uit om ervoor te zorgen dat u geen enorme zoekvolumes misloopt. Dit heeft een verdere invloed op de taal die u op uw website gebruikt, zowel op de statische pagina’s als op blogpagina’s en andere inhoud. Ook hier is het belangrijk om er niet van uit te gaan dat Google translate een goede vertaling zal geven van de woorden waarvoor u uw website wilt optimaliseren.

Een lokale SEO-strategie opzetten

Om uw positie op de lokale versies van Google te verbeteren, dient u een lokale SEO-strategie op te zetten (zoals u deed in uw eigen land). Dit betekent het regelmatig uitvoeren van website-audits en analyse van trefwoordtrends. Daarnaast dient u relevante inhoud te creëren en on-site optimalisaties uit te voeren om ervoor te zorgen dat u (letterlijk) boven uw concurrentie uitsteekt op de Google-zoekresultatenpagina in uw nieuwe lokale markt.

Werk samen met lokale bedrijven voor het maken en delen van inhoud Afhankelijk van de positionering van uw merk en aanbod is het de moeite waard om samen te werken met een lokaal productiebureau voor de productie van marketing materiaal om ervoor te zorgen dat uw merkboodschap het best wordt vertaald in lokale en cultureel geschikte beelden, ontwerpen, geschreven inhoud en video. Bij sommige doelgroepen kan dit betekenen dat u lokale (micro)influencers zou kunnen inzetten om uw merk bij de juiste doelgroep te krijgen.

Technische optimalisaties

Naast de inhoud en afbeeldingen op een website, zijn er veel technische details die achter het zichtbare deel van de website zitten. Die technische details zouden ook moeten worden geoptimaliseerd voor het land en de talen die u wilt targeten, bijvoorbeeld:

  1. HrefLang-tags
  2. Taaltags voor meta-inhoud
  3. X Standaardtags
  4. Schema-opmaak
  5. Geografische targeting
  6. Inkomende links

Internationale SEA-marketing

Meestal duurt het even voordat uw website begint te ranken en resultaten oplevert. Men kan er dus voor kiezen om te starten met een betaalde Google campagne om direct meer resultaat te krijgen. Net als bij uw lokale campagnes zijn er enkele basisprincipes van SEA die ook van toepassing zijn bij het uitvoeren van campagnes op een buitenlandse markt, zoals CPC (Cost per Click), advertentieposities, CTR (Click Through Rate) en kwaliteitsscore.

Bij het lanceren van SEA-campagnes op een buitenlandse markt, zijn er echter een paar extra dingen waarmee u rekening moet houden om ervoor te zorgen dat u de buitenlandse markt volledig begrijpt.

Zoekmachine

Net als bij SEO, is Google de dominante zoekmachine in de meeste landen, maar er zijn alternatieve zoekmachines zoals Bing die worden gebruikt in andere landen. Het is goed om te kijken of het de moeite waard is om advertenties op alternatieve platforms weer te geven.

Klanttargeting

Controleer of uw doelklant en hun persona inderdaad online zijn en wat hun gedrag is met betrekking tot kanaalgebruik enz.

Cultureel afstemmen van teksten en ontwerp

Zorg ervoor dat u controleert of uw advertentieteksten en -ontwerpen (in het geval van display-advertenties) in overeenstemming zijn met de culturele gebruiken van uw doelgroep en land. Hier kunt u de bevindingen volgen die u heeft opgedaan bij het bouwen van uw internationale persona, evenals de hierboven besproken website-ontwerpen en SEO-factoren.

Kijk naar de concurrenten

Het is de moeite waard om uw concurrentie in de gaten te houden en hoe deze uw resultaten kunnen beinvloeden. Het kan zijn dat uw concurrentie veel adverteert op Google, wat uw CPC behoorlijk kan opdrijven.

Structureer uw advertentieaccount

Wanneer u een portfolio van diensten of producten hebt die u aanbiedt en u heeft meerdere personen die u target in verschillende landen en talen, is het van cruciaal belang dat u uw campagne goed structureert. We stellen een top-down benadering voor waarbij u verschillende accounts heeft voor verschillende landen. Binnen elk land kunt u meerdere campagnes hebben, bijvoorbeeld per taal of productaanbod.

Vervolgens kunt uw het advertentieaccount verder opsplitsen op basis van persona’s, uw aanbod en targetingfactoren. Als het land dat u target meerdere tijdzones heeft, is het handig om voor elke tijdzone aparte campagnes op te zetten en uw advertentieplanningen in de gaten te houden.

Door uw accounts en campagnes goed te structureren, kunt u resultaten gemakkelijk interpreteren en vergelijken en zo uw uitgaven optimaliseren.

Internationale sociale media-marketing

Social Media is een geweldig kanaal om relatief betaalbaar veel mensen te bereiken. Bovendien biedt het vrij gedetailleerde targetingopties. Bij het internationaal lanceren van uw merk zijn er nogal wat dingen waarmee u rekening moet houden om ervoor te zorgen dat u uw doelen bereikt.

Kies de juiste Social Media kanalen

Mensen gebruiken verschillende sociale-mediaplatforms voor verschillende doeleinden en verschillende mensen kunnen hetzelfde kanaal in verschillende landen op verschillende manieren gebruiken. Sommigen gebruiken LinkedIn bijvoorbeeld om een baan te zoeken, anderen om de laatste ontwikkelingen in hun branche te lezen. In het ene land gebruikt je doelgroep Facebook misschien het meest, terwijl in een ander land dezelfde doelgroep Instagram meer gebruikt. Het is dus belangrijk om te begrijpen hoe elk kanaal wordt gebruikt door de relevante doelgroepen in de landen waarin u actief wilt zijn.

Het aantal profielen en accounts?

Gaat u een profiel per land opzetten of alles vanuit één profiel laten lopen? Het is mogelijk, en waarschijnlijk makkeljker, om al uw sociale media-activiteiten vanuit één profiel te beheren, maar het zou ook betekenen dat u uw verschillende buitenlandse doelgroepen op één profiel moet mengen. U dient er ook rekening mee te houden of u over de middelen beschikt om alle verschillende accounts actief, fris en consistent te houden met betrekking tot hoe het merk wordt gepositioneerd. Ieder account, ieder platform, in ieder land, zou zijn eigen unieke strategie en content moeten hebben om te voorkomen dat dubbele inhoud wordt gepubliceerd (iets dat de sociale kanalen niet op prijs stellen).

Wanneer u meerdere doelgroepen op één account beheert, loopt u mogelijk ook het risico een algehele lagere klanten interacties te krijgen, omdat elke doelgroep zich waarschijnlijk alleen bezighoudt met de inhoud die hen verleidt, terwijl ze de andere inhoud negeert. Er is hier geen enkele maat die altijd past, omdat het sterk afhangt van uw beschikbare middelen en de diversiteit van uw doelgroepen.

Lokale culturele nuances met betrekking tot inhoud

Zoals eerder vermeld in de secties hierboven, zijn gelokaliseerde inhoud en cultureel verantwoord materiaal van cruciaal belang om contact te maken met uw buitenlandse publiek. Het verkeerde woord, de toon, de kleur of de afbeelding op sociale media kan gemakkelijk leiden tot een PR-nachtmerrie. Dus begrijp uw markt, publiek en persona om ervoor te zorgen dat u de vruchten plukt van uw sociale media-activiteiten.

Afsluitende gedachten over interne digitale marketing

Uitbreiden naar een buitenlandse markt is een stuk eenvoudiger dankzij digitale marketing, maar om het effectief te doen, vergt het enige voorbereiding en middelen. Het is belangrijk om flexibel te blijven om uw inspanningen aan te passen waar nodig. Dingen zullen veranderen, dingen zullen niet geheel optimaal gaan, dus zorg ervoor dat u de kennis en de middelen heeft om u snel aan te passen.

Bovendien kunnen uw campagnes en merk in korte tijd behoorlijk succesvol zijn. Dit betekent dat u meer inspanningen en middelen zult moeten inzetten om alle kanalen up-to-date te houden. Bereidt u zich hier op voor.

Internationale digitale marketing is een geweldige manier om nieuwe klanten te bereiken. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat u een echte relatie met uw nieuwe doelgroepen opbouwt, zodat u een duurzame instroom van nieuwe klanten en doelgroepen krijgt. Houd ten slotte uw digitale marketingresultaten nauwlettend in de gaten voor de verschillende landen, persona’s, doelgroepen en kanalen. Er wordt veel data gegenereerd en als u deze op de juiste manier interpreteert, kunt u een voorsprong op de concurrentie krijgen en uw kosten redelijk beperkt houden terwijl u een behoorlijke Return on Investment realiseert.



Please enable JavaScript in your browser to complete this form.

Comments are closed.